Assalamualaikum w.b.t
..::MAKSUD IDEOLOGI DAN PENGARUHNYA KE ATAS UMAT ISLAM::..
Istilah ‘ideologi’ dibentuk daripada kata ‘ideo’ yang
bererti pemikiran, khayalan, konsep, keyakinan dan sebagainya, manakala kata
‘logi’ bermakna logik, ilmu atau pengetahuan. Kedua-dua kata tadi digabungkan
dan menghasilkan maksud sebagai ilmu tentang keyakinan-keyakinan dan gagasan.
Dalam konteks ini ideologi mengandungi keyakinan dan gagasan yang ditaati oleh
suatu kelompok, suatu kelas sosial, suatu bangsa atau suatu ras tertentu.
Terdapat juga definisi daripada William James yang menyatakan bahawa ideologi adalah
“man’s total view or thought about life” yakni pandangan dan pemikiran
manusia tentang hidup dan kehidupan.
Apapun pengertian yang diberikan kepada ideologi, jelasnya ia
adalah hasil pemikiran manusia. Ia turut memberi kesan besar dalam kehidupan
umat Islam sekarang. Umat Islam hari ini kebanyakannya sudah tidak mengamalkan
Islam sepenuhnya dalam kehidupan mereka. Mereka hanya memandang Islam dari
sudut ibadah khusus semata-mata seperti solat, puasa, zakat dan sebagainya.
Tidak tergambar lagi pada pemikiran mereka bahawa Islam itu mencakupi seluruh
kehidupan mereka bermula dari bangun tidur pagi dan lelap semula pada malam
hari. Inilah akibat daripada pengaruh ideologi ke atas kehidupan umat Islam.
..::CIRI DAN SUMBER IDEOLOGI SERTA PERBEZAAN DENGAN ISLAM:::..
Antara ciri-ciri ideologi adalah ia bersumberkan akal manusia,
tidak kekal, dan memihak kepada golongan tertentu. Ciri-ciri ini jelas
membezakannya dengan Islam. Islam datang dari sumber Ilahi pencipta manusia manakala
ideologi hanyalah hasil pemikiran dan pemerhatian manusia. Maka sudah pasti
terdapat banyak kelemahan pada ideologi ini kerana pemikiran manusia adalah
terbatas tidak dapat menjangkaui apa yang berlaku pada masa lepas dan masa
depan.
Islam bersifat kekal pada dasar dan matlamatnya sejak dari zaman
Nabi Adam hingga hari kiamat. Ideologi-ideologi manusia sering berubah-ubah
mengikut zaman. Pada suatu ketika manusia mengagungkan dasar-dasar komunisme.
Apabila ia runtuh manusia beralih kepada dasar kapitalisme kemudian sekularisme
dan banyak lagi. Ideologi-ideologi ini sentiasa berubah, ada masa gemilangnya
dan ada masa keruntuhannya yang membuatkan manusia berubah haluannya.
Salah satu daripada ciri Islam adalah ‘alamiah iaitu
sejagat. Ia merangkumi kepentingan semua pihak tidak kira tua, muda, miskin,
kaya dan sebagainya. Ini berbeza dengan ideologi yang melebihkan golongan
tertentu. Sistem kapitalisme melebihkan keuntungan golongan berada dan menindas
golongan miskin. Sistem feudal pula melebihkan golongan atasan daripada
golongan bawahan. Nasionalisme pula menyebabkan wujudnya jurang antara
satu-satu bangsa mengikut tanah air mereka. kesemua ini menumjukkan kepincangan
sesebuah ideologi.
..::NASIONALISME::..
Pengertian :
Nasionalisme tidak mempunyai takrif atau definisi yang tepat. Ini
disebabkan sifatnya yang berbeza-beza dan berubah-ubah mengikut sejarahnya yang
khusus dan struktur sosial yang khas bagi setiap buah Negara.
Pengertian yang terbaik yang dapat diberi setakat ini adalah
pengertian yang diberi oleh Hans Kohn di dalam bukunya yang berjudul ‘ The
Idea of Nationalism’ iaitu : satu keadaan fikiran, yang menyerap masuk ke
dalam jiwa sebahagian besar rakyat dan didakwa menyerap masuk ke kalangan semua
anggotanya. Dia mengiktiraf negara bangsa sebagai bentuk organisasai politik
yang unggul dan bangsa sebagai punca bagi segala kehidupan budaya yang membina
dan punca kesejahteraan ekonomi. Oleh itu kesetiaan ulung kepada bangsa dan
dimungkinkan oleh kebajikan bangsanya.
Dalam pengertian lain, nasionalisme ialah perasaan untuk
memelihara atau memperluas kebangsaan rakyat atau identiti kebangsaan. Apabila
usaha-usaha itu tidak dapat dilaksanakan, maka akan dirasakan satu kekurangan.
Maksudnya nasionalisme merupakan satu ideologi yang mendominasi satu kumpulan
manusia untuk menaikkan taraf kumpulan mereka.
Di dalam bahasa Arab ia disebut Qaumiyah atau ‘asabiyah.
Ia bermaksud mengajak seseorang supaya menyokong kumpulan atau bangsanya supaya
bersatu antara satu sama lain untuk melawan sesiapa sahaja yang menentang
mereka, tidak kira sama ada mereka zalim atau dizalimi. Mereka sangat fanatik
terhadap kumpulan mereka. lebih-lebih lagi jika mereka ada bersama.
Dari apa yang disebut di atas, boleh dibuat kesimpulan bahawa
fahaman kebangsaan atau nasionalisme ialah satu ideologi dan fahaman yang
dihayati oleh sesuatu kumpulan masyarakat atau bangsa tertentu dan mereka
tolong-menolong antara satu sama lain dengan berasaskan satu bangsa, satu
keturunan dan satu negara yang sama dan bukan di atas aqidah dan agama anutan.
Ciri-ciri nasionalisme :
- Keturunan
dan daerah yang sama
Contohnya
orang Melayu yang memperjuangkan kebangsaan Melayu umpamanya mereka adalah
berasal daripada satu rumpun bangsa Melayu yang mendiami Tanah Melayu, bukan
bangsa lain, begitulah seterusnya.
- Bahasa
yang sama (satu bahasa)
Umpamanya
pejuang-pejuang kebangsaan Arab, mereka ada mempunyai satu bahasa sahaja iaitu
bahasa Arab. Golongan yang membela kebangsaan Melayu mereka mengguna satu
bahasa iaitu bahasa Melayu.
- Bumi
dan tanahair adalah satu
Misalnya
mereka yang memperjuangkan kebangsaan Melayu, mereka mestilah mendiami bumi
Melayu (Tanah Melayu atau Malaysia )
- Mempunyai
kepentingan bersama
Pejuang-pejuang
kebangsaan mengatakan sesuatu kebangsaan itu mestilah mempunyai kepentingan
bersama yang diperjuangkan. Contohnya, masing-masing berjuang untuk
mempertahankan kemerdekaan negaranya, atau membangun dan memajukan negaranya.
- Percanggahan
Nasionalisme dengan Islam
Ia
adalah satu ideologi yang diambil daripada luar ajaran Islam yang tiada
hubungkait dengan aqidah dan ajaran Islam. Islam tidak membenarkan umatnya
mengambil aqidah/ideologi selain daripada Islam dan mengambil manhaj hidupnya
selain daripada manhaj Islam. Ini kerana perbuatan sedemikian boleh menyeleweng
daripada aqidah Islam yang sebenar. Lainlah jika sesuatu perkara yang diambil
dari luar tidak bercanggah dengan ajarannya. Selepas itu diturunkan ayat yang
berbunyi :
أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا
أَنزَلنَا عَلَيْكَ الكِتَابَ يُتْلَى عَلَيْهِمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَرَحْمَةً
وَذِكْرَى لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
“ Dan apakah tidak cukup bagi mereka bahawasanya Kami telah
menurunkan kepadamu al-Kitab (al-Quran) sedang dia dibacakan kepada mereka?
Sesungguhnya dalam al-Quran itu rahmat yang besar dan pelajaran bagi
orang-orang yang beriman.”
(Surah al-Ankabut : 51)
- Semangat
kebangsaan adalah ‘asabiyah dan ajaran jahiliyah
Islam
menganggap segala dakwah yang mengajak kepada ikatan berasaskan bangsa atau
keturunan atau suatu keluarga dan suatu perkara yang sempit tidak kepada ajaran
Islam yang syumul adalah dianggap sebagai dakwah jahiliyah dan dakwah qaumiyah
yang dimarahi Allah. Sebagaimana yang dijelaskan dalam firmanNya :
قُل إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ
وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ
اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا
أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ
حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي القَوْمَ الفَاسِقِينَ
“ Katakanlah (wahai Muhammad) : ‘jika bapa-bapa kamu dan anak-anak
kamu dan saudara-saudara kamu, isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum
keluarga kamu, dan harta benda yang akmu usahakan, dan perniagaan yang kamu
bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai (jika
semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan
RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah
mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya), kerana Allah tidak akan memberi
petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka) ”
(Surah at-Taubah : 24)
Ayat
di atas menjelaskan jika sekiranya seorang Islam mengutamakan keturunan,
bangsa, keluarga, harta kekayaan dan seumpamanya mengatasi kepentingan Allah
dan RasulNya juga mengatasi jihad pada jalan Allah, maka mereka dikira bersalah
dan akan disiksa oleh Allah nanti.
- Nasionalisme
menentang persudaraan Islam
Islam
menganggap ikatan ukhuwwah Islam yang berasaskan kepada aqidah Islam adalah
mengatasi sebarang ikatan lain sama ada ikatan keturunan dan darah. Firman
Allah swt :
إِنَّمَا المُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
“ Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka
damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah
kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat ”
(Surah al-Hujurat : 10)
Sabda
baginda S.A.W di dalam khutbah pada hari Haji Wida’ yang bermaksud :
“ Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu satu, dan sesungguhnya
bapa kamu adalah satu. Setiap kamu adalah dari Adam dan Adam pula berasal dari
tanah. Sesungguhnya (orang) yang paling mulia dari kalangan kamu di sisi Allah
adalah (orang) yang paling bertaqwa. Tiada kelebihan bagi seorang yang
berbangsa Arab ke atas seorang yang bukan Arab kecuali dengan taqwa ”.
- Nasionalisme
meninggalkan hukum Islam (tidak melaksanakannya)
Islam
tidak menganggap seseorang itu Islam yang sebenar kecuali apabila dia
beriktikad dan yakin dengan erti kata yang sebenar bahawa ajaran Islam dan
hukum hakamnya adalah layak dan sesuai untuk dilaksanakan pada setiap masa dan
keadaan. Firman Allah swt :
أَفَحُكْمَ الجَاهِلِيَّةِ
يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُ
“ Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum hakam
jahiliyah? Padahal -bagi orang-orang yang penuh keyakinan- tidak ada sesiapa
yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah ”
(Surah al-Maidah : 50)
Sedangkan
pejuang-pejuang semangat kebangsaan tidak menjalankan hukum Islam bahkan
menghukum dengan hukum wadh’i dalam segala perkara kecuali mengenai persoalan
ibadat dan nikah kahwin. Pejuang kebangsaan biasanya menghukum dengan hukum
sekular atau mereka melaksanakan Fasl al-Din wa Ad-Daulah (mengasingkan
agama dengan kerajaan). Perbuatan sedemikian bercanggah dengan prinsip Islam.
- Menyebabkan
penyokongnya melakukan perlantikan orang-orang kafir sebagai pemimpin
Golongan
yang membela semangat kebangsaan akan melantik orang-orang kafir dari
keturunannya atau keturunan yang lain sebagai wali atau pemimpin mereka apabila
orang kafir tersebut sealiran dengan mereka. Sedangkan sikap sedemikian ditegah
oleh Allah dan RasulNya. Allah berfirman :
يَأيها الدين أمنُوا
لاتخدوا المؤمَنُون الكافرُون أولياء من دون المؤمنين
“ Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah orang-orang yang
beriman itu mengambil orang kafir sebagai kepimpinan dan meninggalkan
orang-orang beriman ”
...akan bersambung pada Part 2..Syukran
No comments:
Post a Comment