TERIMA KASIH KERANA DATANG KE LAMAN KAMI

Wednesday, September 3, 2014

Dalil Akal Kewujudan Sang Pencipta

Pemandangan yang cantik ini pasti ada yang menyusunnya.


Semuanya ‘Berkemungkinan’, makhluk mempunyai kemungkinan samada akan wujud atau tidak wujud. Apa-apa sahaja boleh wujud bila-bila masa dan di mana sahaja, dalam apa jua bentuk dan dengan apa jua sifat. Tiada satupun makhluk mempunyai kemampuan dalam menentukan jenis, cara, masa, dan tempat untuk kewujudan mereka. Jadi, perlu ada satu kuasa yang memilih antara kewujudan daripada tidak wujud, sesuatu yang memberikan ciri-ciri yang unik. Kuasa ini mesti tak terhingga hebatnya, mempunyai kehendak mutlak dan yang tinggi pengetahuan . Sudah pastinya adalah Allah.

Segala-galanya bersifat berubah(tidak kekal). Oleh itu makhluk terkandung dalam masa dan ruang, bermakna ia bermula dan berakhir. Yang mempunyai permulaan memerlukan satu yang tiada permulaan untuk menjadikannya wujud, kerana ia tidak boleh wujud dengan sendirinya. Oleh sebab itu ia tidak boleh menerima apa-apa keadaan, seorang pemula yang tak terhingga yang sendirinya wujud dan tidak berubah diperlukan. Ini permula bagi segala permulaan adalah Tuhan.



Semua yang wujud, dan alam semesta secara keseluruhannya, memaparkan keharmonian serta dalam keberkaitan sesama mereka. Kewujudan satu bahagian membolehkan kewujudan keseluruhan, dan keseluruhan memerlukan kewujudan semua bahagian bagi kewujudan sesuatu itu . Sebagai contoh, sel cacat boleh memusnahkan badan keseluruhannya. Begitu juga dengan buah rambutan yang memerlukan kewujudan bersama dan kerjasama udara, air, tanah, dan matahari, serta kerjasama yang seimbang bagi kewujudannya. Ini titik keharmonian dan kerjasama kepada pencipta, yang tahu hubungan dan ciri-ciri ciptaanya, dan yang boleh memerintahkan segala-galanya. Pencipta itu semestinya Allah.

Semua ciptaan mempamerkan kesenian besar yang bernilai dan mempesonakan. Namun ia berlaku setelah dibawa kepada wujud, seperti yang kita lihat. Tambahan pula, penciptaan adalah dibahagikan ke dalam keluarga yang tidak terkira banyaknya, jenis, spesis dan kumpulan-kumpulan yang lebih kecil, setiap yang wujud dengan banyaknya dan besar jumlahnya. Walaupun begitu, kita tidak melihat apa-apa kecuali suatu bentuk pemerintahan, seni, dan kebebatan dalam penciptaan. Ini menunjukkan kewujudan satu dengan kuasa mutlak dan berpengetahuan, iaitu Allah.


Apa sahaja yang telah dicipta mempunyai tujuan. Kita ambil contoh, ekologi. Segala-galanya, tidak kira betapa kelihatan tidak penting, mempunyai peranan penting dan tujuan masing-masing. Rantaian penciptaan sehingga umat manusia, sebagai pautan terakhir, jelas ditujukan kepada tujuan akhir. Tujuan pokok berbuah adalah untuk menghasilkan buah-buahan, dan seluruh hayatnya diarahkan ke arah matlamat tersebut. Begitu juga dengan "pokok penciptaan"(Allah) menghasilkan manusia sebagai muktamad dan buah-buahan yang paling komprehensif. Tidak ada yang sia-sia; sebaliknya, setiap perkara, aktiviti dan acara mempunyai banyak tujuan. Ini memerlukan satu yang bijak yang menetapkan tujuan tertentu dalam penciptaan. Oleh kerana hanya manusia dapat memahami tujuan, kebijaksanaan dan memiliki tujuan dalam penciptaan semestinya menunjuk kepada Tuhan iaitu Allah.


Semua makhluk bernyawa dan yang tidak menyawa tidak dapat memenuhi hampir kesemua keperluan mereka dengan sendirinya. Sebagai contoh, alam semesta boleh beroperasi dan mengekalkan dirinya hanya dengan undang-undang universal dalam proses pertumbuhan dan pembiakan, graviti dan penolakan.Tumbuhan memerlukan udara dan air, serta haba dan cahaya untuk terus hidup. Bolehkah mereka memenuhi keperluan mereka dengan sendirinya? Keperluan manusia adalah tidak terbatas. Mujurlah, semua keperluan penting kita, dari awal kita dalam rahim untuk menuju kematian, dipenuhi oleh seseorang yang mampu bertemu dengan mereka dan memilih untuk berbuat demikian. Apabila kita memasuki dunia ini, kita dapati semua bersedia untuk memenuhi semua keperluan rasa dan fakulti intelek dan rohani. Ini jelas menunjukkan bahawa seorang yang tak terhingga pengasih dan berpengetahuan menyediakan untuk semua makhluk dengan cara yang paling luar biasa, dan menyebabkan semua benda bekerjasama untuk mencapai matlamat ini. Segala yang ada di alam semesta ini, tanpa mengira jarak, membantu antara satu sama lain. Persamaan ini membantu mereka untuk menjadi lebih komprehensif, sebagai contoh, hampir semua perkara, di antaranya udara dan air, api dan tanah, matahari dan langit, membantu kita dengan cara yang luar biasa yg telah diatur sebelumnya. Sel-sel kita badan dan sistem bekerja bersama-sama untuk menjaga kehidupan kita. Tanah dan udara, air dan haba, dan bakteria bekerjasama antara satu sama lain untuk memberi manfaat kepada tumbuh-tumbuhan. Aktiviti tersebut secara tak langsung  mempamerkan pengetahuan dan tujuan akan sesuatu, yang  makhluk sendiri  tidak sedarkan akan kewujudan pengatur yang Maha Ajaib. Satu-satunya adalah Allah.

Sebelum manusia mula mencemarkan udara, air dan tanah, alam semula jadi telah dibersihkan dan disucikan secara berterusan. Malah kini, ia masih mengekalkan kesucian asal dalam banyak bahagian, kebanyakannya di mana kehidupan moden(Manusia) belum lagi diterokai. Pernahkah anda terfikir mengapa alam begitu bersih? Mengapa hutan begitu bersih, walaupun banyak haiwan mati dalam mereka setiap hari? Jika semua lalat dilahirkan pada musim panas terselamat, bumi akan dilindungi sepenuhnya dengan lapisan lalat mati. Tiada apa yang sia-sia dalam alam semula jadi, bagi setiap kematian adalah permulaan kelahiran baru. Sebagai contoh, mayat mengurai dan disepadukan ke dalam tanah. Elemen mati dan dihidupkan semula dalam tumbuh-tumbuhan; tumbuh-tumbuhan mati dalam perut binatang-binatang dan manusia dan 'dinaikkan' ke pangkat yang lebih tinggi dalam kehidupan. Ini kitaran kematian dan kebangkitan semula adalah salah satu faktor yang membuat alam semesta menjadi begitu bersih dan tulen. Bakteria dan serangga, angin dan hujan, lubang hitam dan oksigen dalam bahan organik yang mengekalkan semua ciri-ciri termasuk kebersihan dan kesucian.

Kitaran hidup manusia.


Kita(Manusia) memerlukan kira-kira 15 tahun untuk mengarahkan kehidupan kita dan memahami apa yang baik dan buruk. Tetapi banyak haiwan mempunyai pengetahuan itu tidak lama selepas mereka dilahirkan. Ajaib bukan? Sebagai contoh, itik boleh berenang sebaik sahaja mereka menetas dan semut mula menggali sarang dalam tanah apabila mereka meninggalkan kepompong mereka. Lebah dan labah-labah dengan cepat belajar bagaimana untuk membuat sarang  masing-masing, yang merupakan keajaiban dan perbuatan yang kita tidak boleh fikirkan siapa yang bertanggungjawab mengajarkannya. Yang mengajar belut muda yang lahir di perairan Eropah untuk mencari jalan ke rumah nenek moyang mereka di Pasifik? Penghijrahan burung masih misteri? Bagaimana kamu dapat menjelaskan fakta yang tidak masuk akal itu selain daripada dengan mengaitkan mereka dengan pengajaran atau pengarahan dari sesuatu yang tahu segala-galanya, dan telah mengatur alam semesta dan penduduknya dengan cara yang setiap makhluk boleh mengarahkan hayatnya? Pastinya Allah Tuhan Yang Maha Agung.

Dari manakah mereka belajar berenang?

Al-Quran juga sebagai bukti daripada bukti-bukti kewujudan Tuhan. Al-Quran mengajar dengan perincian dan fokus. Selain itu, sepuluh ribu Nabi telah dihantar untuk memandu manusia kepada kebenaran. Semuanya adil dan terkenal dengan kebenaran mereka dan memiliki nilai-nilai terpuji yang lain, dan semua memberi keutamaan kepada dakwah tentang kewujudan dan keesaan Allah. Orang akan bertanya, mengapa beberapa teks suci agama lain yang mempunyai beberapa persamaan dengan al-Quran, adalah bahawa semua agama yang benar? Terdapat beberapa kemungkinan semua agama purba atau sebahagiannya(Hindu, Buddha, Zoroastrianism dll) yang datang dari nabi yang telah dihantar kepada kumpulan atau masyarakat itu, tetapi selepas kematian nabi mereka ia mula menyimpang pengajaran pengajaran nabi mereka kemudian bertukar menjadi agama baru yang sangat bertentangan dengan ajaran tauhid yang dibawa oleh nabi dan rasul yang benar.

 *Rujukan diambil dari buku Questions & Answers About ISLAM, vol 1, Fethullah Gulen, dialih bahasa daripada Bahasa Turki kepada Bahasa Inggeris oleh Muhammed Cetin, terbitan Tughra Books, New Jersey, USA.(Diterjemah dan diringkaskan)



..::tak habis lagi,tekan 'Read more', kalau dah baca sampai-sampaikanlah,,syukran::..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...